Tripje Hienghéne - Reisverslag uit Hienghène, Nieuw Caledonië van Donna - WaarBenJij.nu Tripje Hienghéne - Reisverslag uit Hienghène, Nieuw Caledonië van Donna - WaarBenJij.nu

Tripje Hienghéne

Door: Donna

Blijf op de hoogte en volg Donna

01 Januari 2011 | Nieuw Caledonië, Hienghène

Dinsdag t/m donderdag zijn Danny en ik in Hienghéne geweest.

#Dinsdag 28 december
9:00 gingen we de deur uit. Rond 13:00 stopte we even om te lunchen. We moesten de berg over om in Hienghéne te komen. Het scheen de mooiste oversteek te zijn. Hoe meer we in de buurt kwamen, hoe groener het werd. Zoveel verschillende soorten bomen en planten heb ik gezien!

Rond 15:00 kwamen we aan op Tribu de Lindéralique, daar bleven we overnachten in de bungalow. De voorzieningen in onze bungalow waren; een 2pers bed, een stapelbed, koelkast, eettafel, ventilator, waterkoker. Er stond een apart gebouw voor toiletten en douche, dus het was een hele luxe voor ons! De bungalows waren vorig jaar gebouwd dus het zag er allemaal erg goed uit! Even verderop was ook nog een camping die kano’s verhuurde, wij liepen er even heen om een kijkje te nemen en hadden voor de volgende dag 2 kano’s gehuurd.

In dat soort stadjes zijn ze van het nemen en geven. Danny had wat speelgoed van Mathis aan de eigenaar gegeven en daarvoor mochten wij een papaye. Met avondeten hadden we een soepje en wat stokbrood, later nog even op het strand gezeten en daarna naar bed.

#Woensdag 29 december
8:00 werd ik wakker. Had lekker geslapen! Rond 10:00 moesten we onze bungalow verlaten, dus lekker rustig ontbeten, en daarna richting de camping om te kanoën.
Er stond best wel wat wind. We begonnen op zee en langzaam richting een rivier. Je moest wel rekening houden met de rotsen want er was ook vaak dat het wat ondiep werd. Op de heenweg hadden we de stroming mee. De rotsen waren super om die van dichtbij te bekijken, veel open plekken waar vleermuizen leven. Onderweg waren we nog gestopt om een banaantje te eten en wat water te drinken, en we zette onze rit weer voort. Je genoot echt van de rust die daar was, vogels die je hoorde zingen, het water wat je hoorde..
De terugweg was wat zwaarder, blijven door peddelen want als je dat niet deed werd je al snel door de stroming weer achteruit getrokken. Vanuit de rivier kwamen we richting zee om weer terug te gaan naar de camping. De zee was heftig vooral in het begin als de golven omslaan, maar het was ons gelukt! Na 3uur kanoën kwamen we weer aan op de camping. We kregen honger na de sportieve uurtjes, dus we ginge stadje Hienghéne in om bij een restaurantje wat te eten. Ik had rijst, wat patatjes en gerookte vissticks! Erg goed te eten. Na het eten zijn we naar het pondje gereden, we deden even een heen en weertje, die pond wacht niet zoals dat bij ons gaat, als hij geen mensen meer ziet aankomen vaart ie naar de overkant. Simpel via een kabel onder water en geen systemen met kleppen omhoog en omloog voor de auto’s vaart de pond heen en weer. Terug in de auto zijn we onderweg nog een paar keer gestopt voor wat mooie uitzichten te kijken en verder te gaan naar onze tweede overnachting. Er stond aangegeven dat de plek 7 km de bergen in was. Het was een smalle weg met veel kuilen en heuvels. Aangekomen werden we ontvangen door een man die onze hut liet zien. Een echte traditionele hut heeft een kampvuur in het midden waar ze het eten in maken, maar deze hut was aangepast aan de toeristen, er zat een stenen vloer in, een eigen badkamer, dat hadden wij helemaal niet verwacht, dus dat was ook al een luxe. Er stonden 2 hutten, als er meer mensen zijn die voor zoiets hebben gereserveerd slaap je met ze alle op een matrasje in zo’n hut. Max met zijn 11en, maar dat was niet zo in dit geval dus Danny en ik sliepen alleen in die hut, later kwamen er 2 mannen aan maar die kregen die andere hut. We kwamen daar rond 17:30, beetje rondgelopen daar, en de andere 2 mannen ontmoet en daar even wat mee gedronken. Rond 19:00 stond het avondeten voor ons op tafel, in een apart gebouw staat een tafel gedekt en daar gingen wij met zijn vieren aanzitten. Ons voorgerecht was een salade(chouchoute) met stokbrood. Je kon met de reservering bestellen wat je wou eten en Danny had voor ons bougna besteld, daar zit in lokale aardappelen(igname), kip, en wortels van planten(maniok). Dat word bereid in bananenbladeren. De aardappels waren een beetje droog, de wortels vond ik wel gaan en de kip was lekker. Ze geven het niet met een sausje dus je moet eten wat er op tafel word geserveerd voor je. Voor de lokale mensen is dat een hele feestmaal en ze doen er hun best voor, dus het is altijd netjes om er wat van te eten. Het dessert was een chocolade mousse. Na het eten nog even wat gekletst met de mensen en rond 21:45 richting bed. Hier was het was lastiger slapen omdat je op een dunner matrasje ligt, maar dan beleef je wel op die wijze hoe ze slapen.

#Donderdag 30 december
Om 7:30 werd ik wakker. Het ontbijt was geroosterde stokbroodjes met jam, thee / koffie. Na het ontbijt pakte we de spullen in en gingen we er weer vandoor. We gingen richting een hotel waar veel toeristen komen, er bestaan in die stadjes helemaal niet veel hotels. We deden net of we ook gasten daarvan waren en liepen even wat rond. We bestelde een koffie met een ijsbolletje erin en gingen bij het zwembad liggen, we zijn daar een uurtje geweest. Rond 10:30 vervolgde we onze lange rit naar huis. Op een paar plekken hebben we gestopt, zijn nog op een strandje geweest om wat schelpen te zoeken. Danny heeft een grote gevonden die hebben we meegenomen en nog wat kleine schelpjes/stenen. Ook hebben we een palmboompje meegenomen die hebben we nu hier staan op het balkon, en een wortel van een bamboestok. Mij benieuwen of dat goed doorgroeit! Om 14:00 gestopt om wat te eten. Daarna in 1 keer doorgereden en we waren om 17:00 thuis.

Het was een beste trip, maar erg mooi om te zien en leerzaam. Je ziet wel weer een heel ander deel van het land. Heb gezien hoe de lokale mensen daar leven en ik kan dat erg waarderen, Hun leven ook echt met de natuur. Aan de bomen en planten groeien etenswaren voor hun, en daar doen ze het allemaal mee.

• 01 Januari 2011 - 10:16

Kayl:

Hoi meid!
    Wat een verhaal weer, je maakt daar wel veel mee zeg! Ik zal vast een weekje vrij nemen de 4de dan kan je mooi alles vertellen haha!
    Apart hoor dat eten... Ik weet niet of ik het door me keel krijg! haha

tot je volgende verhaaltje mop xxxx

• 01 Januari 2011 - 10:16

Liesbeth De B.:

Hoi Donna,
    Gelukkig Nieuwjaar! Dank je wel voor jouw wensen aan ons. Leuk hè zoveel dingen die je ziet en meemaakt. Dat vergeet je nooit meer! We kunnen nu in elk geval zeggen, dat je dit jaar weer thuiskomt. groetjes.

• 01 Januari 2011 - 10:40

Rolien:

Hoi Donna
    WAT HEBBEN JULLIE EEN FANTASTISCHE REIS GEMAAKT ZEG!! IK ZOU DAT OOK WEL ZIEN ZITTEN.LEKKER IN DE KANO LOKAL FOOD EN NIEUWE MENSEN R
    LEREN KENNE. SUPER HOOR EN DAN NOG WEL MET JE BROER DAT IS MIJ NOG NOOIT OVERKOMEN HOOR,MAAR JA M,N BROERTJE WOONT DAN OOKGEWOON OM DE HOEK HE/
    Wij hebben net oud en nieuw achter de rug met appelflappen en oliebollen bakken ,lekker troep maken in de keuken en er heerlijke dingen aan overhouden we . We hadden vier grote schalen appelflappen en een schaal olie bollen............alles op..
    Nu willen we jou je broer en je neefje een heeeeeeeeeeeeeeeeel gelukkig nieuw jaar wensen en dat jullie maar nog maar erg lang van elkaar mogen genieten.. DIKKE KUS VOOR ALLEMAAL EN TOT SCHRIJFS MAAR WEER !!!!Rolien en Wim

• 01 Januari 2011 - 12:06

Ben:

He Meisie
    Wat leuk en mooi allemaal daar he!
    Danny weet de weg wel in het land denk ik leuk hoor allemaal
    en de mooie foto,s die je maakt
    Nou nu naar het volgende avontuur
    ik ben benieuwt ik kijk er weer naar uit
    Heel leuk allemaal .
    Nou pas goed me kaar en veel plezier nog en mooi weer .
    veel liefs pa

• 02 Januari 2011 - 20:33

Sil:

hoi lieve dons
    nog een happy new year darling
    jeetje wat een verhaaal weer
    hahah nou kayl je heb gelijk om all die verhalen te horen heb je wel een weekje nog hahah

dons dikke kus en tot je volgende verhaal

• 04 Januari 2011 - 12:03

Bir =):

Het ziet er fantastisch uit Don :D
    Geniet er nog ffieZ van voor je het weet ben je weer terug.
    K geniet van je verhalen en je fotoos erg leuk.
    Liefs.Bir